Зимата наближава, чука на вратата и повечето мотоциклетисти мислят как да „консервират“ мотоциклетите си до пролетта. Заспиването на „зимен сън“ за мотоциклета е относително. За скутерите – също. То зимите в последно време са толкова меки, че повечето собственици ги ползват целогодишно, особено в града. Не изкарват машините си само ако завали дълбок сняг или стегне як студ, например под -5 градуса.

Все пак, истинските грижовни стопани на мотоциклетите, дори и през зимата се отнасят нежно и внимателно към машината си. Обгрижват я, лъскат я, почистват я след всяко каране. Гледат мотоциклетът да не скучае.

 

Подготовка

 

И все пак, ако зазимявате мотоциклета за месец, два или три, по-добре е да го приберете в гараж или друго помещение, за да може машината да е на топло или поне на сухо. Едно от най-важните неща през този период е съхранението на акумулатора. Първият въпрос, който възниква е - да си остане на мотора или да го разкачим и свалим?

Ако машината се ползва, тогава батерията няма нужда да се сваля. Но ако моторът е заспал зимен сън“, студът и влагата са бич за батерията. Защо тя „да мръзне“, като не се ползва? Възможно е да се свали и съответно да се съхрани. Как става това?

Акумулаторите са два вида – обслужваем или необслужваем. Който от тях да купите, винаги има инструкции от производителя. Щом ги спазвате, ще ползвате батерията дълго време.

Ако мотоциклетът зимува в помещение, където температурите няма да падат под нулата, не е нужно да сваляте акумулатора. Но не пропускайте да го държите зареден. Ако е обслужваем, проверявайте периодично нивото на електролита вътре, за да се уверите, че всичко е наред. Ако то е ниско, долейте само дестилирана вода до необходимото равнище.

Дори да е студено, някои казват, че поне веднъж в седмицата „припалват“ мотора, оставят го да работи 10-12 минути и по този начин си спестяват труда около монтажа и демонтажа. Да, но за да се „събуди нормално“ мотора, трябва да се покара достатъчно дълго, за да загрее до работна температура. Така се намалява до минимум вредата от образувалия се конденз от големите температурни разлики. Затова „припалването“ не е особено полезно.

motorcycle-in-garage

Двигателят на мотоциклета работи на ниски обороти, а тогава се понижава налягането на маслото и се затруднява неговата циркулация. Ако остане в режим на празен ход повече от 10 минути, в горивните камери на цилиндрите постъпва ограничено количество смес. Тя дори не успява да изгори напълно и повишава натоварването на агрегата.

Резултатът? Нови свещи. Да, при честата работа на мотора на ниски или празни обороти, може да се образува нагар или сажди по свещите. Те сериозно влошават работата им, а това води до по-висок разход на гориво и до намаляване на мощността. Затова ако усетите прекъсване, не се чудете.

Самата експлоатацията на акумулатора включва зареждане и поддържане на оптимално ниво на заряда. Необслужваемата батерия не се нуждае от периодични проверки. Тези обаче, с електролита, си искат грижи.

Необслужваемите акумулатори или “maintenance free” нямат индикатор за нивото на електролита. Ако имат индикатор, той с цвета си показва степента на зареждане и износване.  Тези акумулатори директно се зареждат. Предимствата им са:

  • Херметически затворени;

  • Рискът от изтичане на електролит е намален;

  • При експлоатацията на капсулован акумулатор, няма нужда от поддръжка.

Единственото условие е, че само трябва да се зарежда, когато е необходимо. Те могат да работят във всякаква позиция без опасност от изтичане на течността извън корпуса.

При тези акумулатори не е нужно да се проверява плътността на електролита, сулфатизирането, да се долива вода. Те издържат до 5 години, дори и повече, а саморазрядът е сведен до 1% на месец. Тези батерии обаче трябва да се пазят от презареждане. Не трябва да се зареждат със зарядни устройства без ограничител на напрежението.

На пазара има разнообразен избор от зарядни за мотоциклетни акумулатори. Продават се доста модели, различни по мощност, цена и качество на изработката. Спецовете твърдят, че най-добрите модели зарядни, трябва да са оборудвани с допълнителни защити и да имат опция за автоматично изключване при проблем или пък когато зареждането е стигнало до необходимото ниво.

Зареждането на необслуживаема батерия не е много сложно. Важни са вниманието, спазването на зададените инструкции и мерките за безопасност.

 

Как става всичко това?

 

Първо, можете да свалите акумулатора. Разбира се, не всички модели мотоциклети позволяват лесно сваляне. На някои от тях батерията им се намира на неудобно място, което за по-неопитните би бил труден демонтажът. Затова, вместо да си хабите нервите и труда, за да го сваляте, повечето зарядни устройства идват в пакет с букса, която може да сложите на акумулатора и да го свържете със зарядното без реално да е нужно неговото вадене. Така зареждате акумулаторът без да се налага демонтаж от машината. Зарядните на Optimate например са изцяло автоматизирани и може да бъдат оставени свързани към акумулатора с месеци, без да се налага да ги проверявате.

Ако все пак решите да го демонтирате и заредите, то акумулаторът се пренася в отопляемо помещение, ако зареждаме през зимата. Помещението трябва да бъде проветриво и далеч от деца. Не трябва да се използва за работа или сън, защото се отделя вредният хидроген газ при процеса на зареждане, който е възпламеним. Ако батерията е обслужваема, трябва да се развинтят капачките за контрол на електролита и да се долее дестилирана вода в клетките.

При необслуживаема батерия следва да се направят няколко неща:

  • Изключва се първо кабелът от минуса, а след това положителния;
  • Не се препоръчва зарядно с висок ампераж;
  • По-добре е да се ползват само зарядни, предназначени за мотоциклети или с такъв режим.

Зарядните за автомобили, макар да работят по-бързо, са с твърде висок заряд за малкия по размери мотоциклетен акумулатор. Важно е те да са със същия волтаж като батерията на мотоциклета. Зареждането става от 8 до 12 часа.

motorcycle-garage-workshop

След като се приключи със зареждането, зарядното устройство първо се изключва от мрежата. При отстраняване на зарядното устройство от батерията, първо се разкача минуса. На обслужваемия акумулатор се завиват капачките.

След монтиране на батерията, тя трябва да се почисти добре. Първо се слага положителният кабел, а след това отрицателния. Не трябва да се объркват, защото може да се повреди акумулатора, генератора или електрическата система на мотоциклета. Клемите могат да се намажат със специална грес.

Лидерът при зарядните е моделът OptiMate 6 на едноименната белгийска фирма. То е предназначено за обслужване на батерии, използвани в автомобили и мотоциклети. Работи с батерии, чийто капацитет достига 240 Ah. Зарядното устройство има функцията да провежда тест и може да помогне на потребителя да съхранява батерията по време на неизползване.

Устройствата се различават по силата на зарядния ток и режима на увеличаване на функционалността. OptiMate 6 е напълно автоматично устройство за импулсно зареждане.