Ако има нещо, което да се прави много често в обслужването на мотоциклета, то това е поддръжката на веригата. Зиме или лете, тя си иска непрестанни грижи. Слагате ли мотора да „спи“ през зимата, веригата трябва да се почисти и да се смаже, за да не ръждясва, когато машината е в гаража. Всъщност тази манипулация не е нищо по-различно от нормалното обслужване.

 

Основно почистване

Тъкмо състоянието на веригата на мотора е много важно през всички сезони. Тя трябва да се преглежда често, защото скъсването води до тежки последици. Ако изхвърчи назад, може да удари този, който се движи след вас. Ако пък отиде напред, обикновено къса водната помпа. При повечето мотоциклети тя е близо и горещата течност може да ви попари краката. Затова веригата трябва често да се проверява и поддържа.

Най-често трябва да проверявате обтягането. За всеки мотоциклет има допустимо провисване, което е указано от производителя. За шосейните мотори то е около 20-30 мм, за кросовите – повече. Може да проверите дали провисването е равномерно, като въртите колелото.

Веригата трябва задължително да е добре смазана. Смазването става на всеки 700 до 1000 км и задължително след като сте карали в дъжд. Преди да я смажете, трябва да я почистите добре и да я изсушите. Не трябва да се използват коресилин или подобни препарати, защото те разяждат гумата на звената. Нафтата също не е за препоръчване, защото след това смазката, нанесена върху веригата, се разпръсква.

Специалистите препоръчват препарати предназначени за почистване на веригата. Не е удачно да се ползва обикновен пречистващ препарат, тъй като може да нарани целостта ѝ. Когато се почиства, трябва да се свали и капачето. При движение на мотоциклета в него се събира прах, песъчинки и други боклуци и ако не го почистите, те отново полепват върху веригата. Не е препоръчително да се мие на пароструйка под високо налягане. По-добре – на течаща вода, а след това да се подсуши и смаже. Иначе рискът от ръждясване е много по-голям.

Не се опитвайте да занитвате сами веригата. По-добре идете при механик, който разполага със специализиран инструмент. Иначе с блъскането, връзката не става добра и това място може да съсипе пиньона, дори скоростите. Да не говорим, че се нарушава баланса и комфорта на возене. Когато се сменя веригата, трябва да се сменят и пиньоните. Ако оставите износения пиньон, той може да съсипе новата верига много бързо. По-скъпо е, но пък е по-сигурно.

 

Последни приготовления

Последните приготовления относно зазимяването на мотора са:

  • Поставянето на мотора на стойка;
  • Поставяне на тапа в ауспуха.

Необходимостта от поставянето на стойка на мотора се състои в това, че при дълъг престой, гумата започва да се деформира заради тежестта на самия мотоциклет. Когато обаче се постави на стойка, то спира да бъде проблем и гумите ще имат много по-дълъг живот. Ако, обаче вашият мотор няма стойка, то ще е наложително периодично да сменявате позицията на гумите, за да не се получи нежеланата деформация, която от своя страна ще доведе до пълната им смяна.

Поставянето на тапа в ауспуха, от друга страна, може да се счете като предпазна мярка, за да възпрепятствате вмъкването на нежелани неща там. Отворите за снабдяване с въздух, също ще е добре да ги закриете.