Зазимяване на мотора – Резервоарът и горивото

 

Преди години по бензиностанциите имаше един лозунг: „Чисто гориво – здрави машини!“ Този соц призив отдавна е забравен, защото горивата от миналия век до сега са се подобрили с космически измерения.

И все пак, дори и сега, видът и качеството на горивото, което е подходящо за мотоциклета има значение.  С избора си човек се грижи за горивната система на своя мотоциклет. От него зависи животът на двигателя, респективно на мотоциклета и повишаваме неговата производителност. Тъй като резервоарите на мотоциклетите са по-малки, някои препоръчват зареждането с бензин с по-високо октаново число - A98 или A100. Заради разхода и производителността. Въпреки това, най-често използваният бензин е А95.

Октаново число и горивен филтър

Октановото число обикновено се определя според модела и марката на мотоциклета. Често видът на горивото се препоръчва от производителя. Пак от завода се препоръчва дали да се използват и добавки за подобряване на качествата на горивата.

По-високото октаново число, гарантира по-добра работа на двигателя. Мотоциклетите имат по-висока степен на сгъстяване (компресия) и работят на много по-високи обороти от автомобилите. Понякога обаче, високооктановият бензин не изгаря напълно в горивната камера. Това води до образуването на излишно количество газ, а също до натрупване на въглерод по буталата и горивната камера.

октаново-число-мото-статия

По-важното обаче е да се следи горивния филтър. Неговата роля е много важна за работата на двигателя. Филтъра трябва редовно да се проверява дали не е замърсен или запушен. Експертите препоръчват подмяна на горивния филтър на всеки 2 години. Това обаче не е закон. Ако е замърсен или запушен обаче, трябва да се смени веднага.

Оксидация в резервоара

Бензинът не може да се съхранява в резервоара „вечно“.  Горивото  запазва своите свойства за около 6 месеца. Ако съдържа етанол, този период е по-малък. Бензинът губи качества си заради контакта с въздуха, излагане на светлина и събирането на вода от околната среда като конденз в резервоара. Въздухът и водата предизвикват оксидация на горивото. Появяват се утаени частици на дъното на резервоара. Когато времето е топло, оксидацията става по-бързо.

От водата пък се получава ръжда, особено при по-старите резервоари. След това, при ново зареждане, ръждата се отделя и се превръща в утайка на дъното. Тя може да запуши помпата, бензинопровода и да направи мизерия в цялата горивна система.

Точно оксидацията е причината, поради която експертите препоръчват при зазимяване на мотоциклета, резервоара да се пълни догоре.  Тъй като зазимяването му е за 3-4 месеца, на горивото няма да му се случи нищо.

Преди заспиването на зимния сън и да се напълни резервоара с гориво, трябва малко да се „разтърка“ мотора. Това значи да се покара мотоциклета поне 20-30 минути, за да загрее добре. Малко преди да се прибере окончателно в гаража, трябва да се мине през бензиностанция за последно зареждане.

И още една препоръка

Повечето мотоциклетни експерти твърдят, че стабилизирането на горивото е най-важното нещо при зазимяването на мотора. Бензинът всъщност е смес от много различни съставки. Докато моторът почива, след известно време по-летливите съставки ще се изпарят. Така от стоенето се получава тежка утайка. Тя прилича лепкава каша, която при навлизането в горивната система, може да я задръсти.

Затова преди последното зареждане е добре да се сложи стабилизатор за гориво. Той не е скъп и може да се купи от всеки магазин за мотоциклетни и автомобилни консумативи. Ако стабилизаторът не се налее предварително, това може да стане, когато моторът е на мястото на зазимяване, например в гаража. Мотоциклетът обаче трябва да поработи малко, за да може стабилизаторът да се разпространи по цялата горивна система.