Възходът на LIQUI MOLY

Историята на Liqui Moly започва през 1957г. край река Дунав. Основата на компанията полага патентът върху производството на молибденов дисулфид, от който е създаден и първият продукт на Liqui Moly.

Минералът не е често срещан в природата, но антифрикционните и антикорозионните му свойства са известни отдавна. Всички виждаме едно и също, но не всички мислим едно и също и това различава откривателите от ползвателите.

Ханс Хенле е първият, който изпробва ефекта на молибденовия дисулфид върху граждански автомобили. Той обединява течен молибден (точно така, в буквален превод - Liqui Moly) с молибденов дисулфид на прах и го добавя към моторното масло. Всяка инициатива се награждава с екзекуцията си и през 1955г. методът се патентова и се извоюват права за търговска марка. Две години по-късно, компанията е основана.

В края на 70-те години на миналия век започва серийно производство след като модел Volkswagen Kaefer успява да измине 273км, правейки пълна обиколка на езерото Бондезе без масло - налята е само молибденова присадка. 

Молибденовия дисулфид може да бъде използван като добавка към моторни масла и не само. Работи чудесно и с трансмисионно масло, както и това за предавка и диференциал. Компанията разработва гама с над 4000 продукта, включително автокозметика за превозни средства и оборудване за работилници. Liqui Moly е един от водещите производители на моторни масла в Германия, а продуктите се продават вече в над 120 страни. 

Качеството на смазочните материали е от изключителна важност при моторните спортове и Liqui Moly са сред основните спонсори на много от тях. Най-емблематично е спонсорството между Liqui Moly и MotoGP, което тази година отбеляза деветата си годишнина.

 

Копнежът на всеки любител на моторите - MotoGP

Идеята за световно първенство по шосейни състезания възниква доста време преди 1949 г., която е годината, смятана за рождена на MotoGP. Термина Grand Prix се споменава за пръв път през 1904г. за Paris Coupe Internationale des Motocyclettes със състезатели от Франция, Дания, Германия, Великобритания и Австрия. Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes (FICM) е основана не по-късно от следващия ден и именно те регулират европейските състезания повече от 40 години. В периода между Първата и Втората световна война стартира първия официален шампионат. До 1938г. това се нарича Европейско първенство по мотоциклетизъм. То се възстановява след Втората световна война, но програмата включва само едно състезание. Година по-късно Европейското бива заменено със Световно, по решение на The Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes (FICM) на Лондонския конгрес, 1948г. Тогава са написани и първите официални правила за Световното първенство по мотоциклетизъм. Този път, календарът включва общо шест състезания. Титлата Световен шампион следва да бъде присъдена за най-добрия състезател и най-добрия конструктор.

За състезанието не се е изисквало специална регистрация и титлите са се присъждали според броя точки, спечелени на всяко от събитията, които са както следва - P5 - 5 точки, Р4 - шест точки, Р3 - седем точки, Р2 - осем точки, а за победителя - 10 точки. Стига да е завършил състезанието, състезателят, направил най-бърза обиколка, също получава точка. Отгоре на всичко се зачитат само трите най-добри представяния от всички околосветски събития.

От гледна точка на шампионата на производителите, само най-добрата машина за определена марка би спечелила точки - правило, което все още виждаме днес. 

Оттогава насетне, Световното първенство по мотоциклетизъм Grand Prix продължава и се развива в спорта, който обичаме днес. Тази година той отбеляза 73-тата си годишнина.

 

Началото на нещо специално

А спонсорството между Liqui Moly и MotoGP датира назад в далечната 2013г, коeто пристига като подарък след обещания край на света през 2012г. В известен смисъл наистина настъпва един вид край в лицето на едно ново начало както за производителите на моторни масла, така и за MotoGP. Отскоро състезателните машини биват увеличени с до 1000 куб.см, за сметка на доскорошните 800. Тогава и Michelin заменя Bridgestone като единствен доставчик на гуми. Ако това не е достатъчно, вградените хардуерни и софтуерни пакети на моторите започват да олицетворяват поколението, за което работят с най-новите си функции за изравняване на условията. 

От 2015г. насам Liqui Moly са и ексклузивен доставчик на моторни масла и на Moto2 и Moto3 - всички мотори използват маслото Motorbike 4T Synth 5W-40 Race. Най-успешното състезание по мотоциклетизъм се излъчва в над 200 държави и е гледано от над 300 милиона зрители всеки сезон. Средно около 100хил. фенове имат късмета да го гледат на живо. Liqui Moly е не просто визуализировано лого в 15 от 19 писти, от юни 2021г. озаглавява писта в родната си държава: LIQUI MOLY Motorcycle Grand Prix of Germany.

Всяко хубаво нещо е невидимо за очите и това може да се каже и за взаимодействието между моторните масла и горивото. Дори по-технологически настроените фенове на екстремните спортове могат да изключат необходимостта от моторни аксесоари при силната емоция, която състезанието предизвиква. Колкото по-лесно върви моторното средство, толкова по-широка е сцената на шофьорът за креативност и представяне. Освен невимидио, спонсорството е и неочаквано гениално, тъй като маслата на Liqui Moly не са разработени специално за състезания по мотоциклетизъм. Немската компания за масла и добавки се доближава най-много до въплъщението на израза one-size-fits-all, освен за трансмисии, предавки и диференциали, то е подходящо и колкото за път, толкова и за състезателна писта.

Това което прави спонсорството между Liqui Moly и MotoGP успешно е безкомпромисното качество на маслата от една страна и страстта към моторните спортове от друга. Сериозните регулации за въглеродните емисии както и по-внимателното отношение към петрола като изчерпаем ресурс не предизвикват притеснения у MotoGP с партньор като Liqui Moly.

Всеизвестността и разширеното, международно търсене на моторните масла на Liqui Moly пък се дължи до голяма степен на публичността, която MotoGP осигурява както на плакати, така и на практика.

За тях можем да кажем, че репликата “Ако стигнеш бързо, тръгни сам. Ако искаш да стигнеш далече, тръгнете заедно.” важи и в буквален смисъл.