ATV машините или All-terrain vehicle у нас се карат предимно за удоволствие или за спорт. На много места в Европа, а и по света обаче, те се използват и за работа от фермери, хора от дърводобива, от мините, изследователи, техници и инженери, работещи на открити обекти и по-трудно проходими места. В големите рали-рейдове пък ATV-ата правят отделен клас и битките за подиума и за победата са много оспорвани.   

Няма голям производител, който да не произвежда ATV-та. Сред тях е и тайванската компания KYMCO. У нас, за българския пазар са налични три модела на марката. Единият, по-мощният е MXU 700i EPS със задвижване на четирите колела. Другите два са MXU 450i SP 4WD и MXU 450i SP 2WD. Последният е само със задно задвижване. С тези машини може да се отиде навсякъде:

  • в гората;
  • на плажа;
  • в пустинята;
  • в полето;
  • да се изкачат по планински терени;
  • да се мине по кални пътища и мочурища;
  • обработка на земеделски площи и помощни машини във ферми;
  • използване за работа в трудно достъпни местности;
  • ски курорти.

Проходимостта им идва от задвижването на големите колела, здравото окачване и високия просвет. 

ATV-ата са измислени от Honda в САЩ, първоначално за забавление. После се оказва, че тези четириколки вършат и перфектна работа в екстремни условия и труднопроходими местности. Когато се карат обаче, те винаги носят духа на приключението. Затова и привличат хората с приключенски дух.

ATV-ата имат ред предимства. Основното е, че за управлението им не се изисква специална категория за мотоциклет, а могат да се карат с категория B. Друго предимство е, че машините на KYMCO подлежат на регистрация и с тях собственикът може да се движи по шосетата, а не само извън пътя, тъй като не всички ATV-та могат да получат регистрационна табела.

Освен това конструкцията на четириколката позволява да се добавят редица аксесоари. Може например да се постави багажник отпред и отзад, въпреки че багажното отделение е под седалката. Също така може да се монтира и теглич за ремарке, а отпред пък може да се монтира електрическа лебедка. Те, както и ролбарите които предпазват не само фаровете, а и цялата предна част на ATV-то са включени в цената.

Зя какво, освен за забавление, удоволствие и активна почивка могат да служат ATV-ата? Ако добавим към това и хобита като лов и риболов, няма да сбъркаме. По-горе изброихме някои от дейностите и професиите, които могат да се възползват от четириколките. Машините са неоценим помощник във всекидневието на фермери, дървосекачи, животновъди и пастири.  

MXU 700i EPS

Най-добрият партньор на споменатите във всекидневната работа, а и на всички клиенти, заради своите инженерни подобрения, може да стане изцяло новият MXU 700i EPS със задвижване на четирите колела.

Стайлингът на този модел е съставен от геометрични линии и затова машината има свеж силует. Дизайнът се базира на силните и интегрирани концепции, като запазва ДНК-то на цялото семейство на KYMCO MXU. Той не само изпълнява всички функции в обичайната всекидневна работа на неговия собственик, но и може да достави  удоволствие по време на отдиха.

Тъкмо затова моделът Kymco MXU 700i EPS се определя като най-авангардното ATV, правено досега от концерна. Електронното управление и автоматичната трансмисия правят машината по-маневрена от всички предишни. Мощният 695-кубиков двигател заедно с автоматичната CVT трансмисия осигуряват безпроблемно и приятно каране дори по най-тежкия терен. В същото време позволяват и доста сериозна скорост от 100 км/ч. при движение по асфалт.

MXU 700i EPS е с електронно сервоуправление [EPS], което подобрява маневреността и улеснява водача при справянето с най-предизвикателните препятствия. Пътният просвет от 265 мм и управлението са подобрени от 14-инчовите лети джанти с 26-инчови гуми. Функциите за безопасност включват допълнителна сигурност комбинирана спирачна система и заключване против кражба за кормилното управление. Двигателят на машината е едноцилиндров, 4-ри тактов, SOHC с мощност 35 кВт или 47,5 к.с. при 6500 об/мин.

Диаметърът и ходът на буталото са 102 х 85 мм., а степанта на сгъстяване 10,0:1. Системата за впръскване на гориво електронна, а запалването – електрическо. Всички системи се контролират от ECU. Вредните емисии отговарят на стандарта EURO 4. Трансмисията е автоматична CVT, бързи и бавни скорости, като има и задна предавка или реверс. Задвижването е с кардан, а изборът на 4WD със заключващ се преден диференциал става с бутон. Максималната скорост на ATV-то е 100 км/ч., което е отлично постижение за  такъв вид превозно средство със сухо тегло 325 кг. Размерите на машината са: дължина 2240 мм, широчина 1430 мм, височина 1260 мм, а междуосието е 1297 мм. Височината на седалката е 895 мм. Обемът на резервоара е 16,5 л.Спирачките отпред са с два диска, а отзад с един. Окачването и отпред и отзад е с двойни А-рамена. 

MXU 450i SP 4WD/2WD

Моделът ATV на KYMCO с по-малка кубатура - MXU 450i SP е в два варианта – със задвижване на четирите колела 4WD и с един двигателен мост – задния или 2WD. За това ATV се твърди, че е оборудвано с повече екстри от конкурентите на пазара. Това важи и за двата варианта.

Едноцилиндровият 4-тактов екологичен двигател EURO4 е с обем 442,9 куб. см, а максималната мощност от 22 кВт или 30 к.с. Максималният въртящ момент е 32,3 Нм при 6500 об/мин. Диаметърът и ходът на буталото са 89×71.2 мм. Степента на сгъстяване е 9,1:1. Охлаждането е течно, а резервоарът за гориво събира 15 л. И при тази машина трансмисията е автоматична CVT, бързи и бавни скорости.

ATV-то 4х4  развива максимална скорост до 90 км/ч и разполага с предно и задно окачване с регулируеми хидравлични амортисьори. Предните спирачки са двойнодискови, а задните – еднодискови.

MXU 450i SP 4WD е с малко по-компактни размери от по-мощния си събрат. Дължината е 2100 мм, широчината 1102 мм, а височината 1192 мм. Междуосието е 1297 мм. Височината на седалката е 843 мм,  а сухата маса 296 кг.

Моделът на KYMCO - MXU 450i 2WD е с абсолютно същият двигател, размери и оборудване като близнака си със задвижване на 4-те колела. Разликата в машините е само в това, че задвижването е на задните колела. Това обаче изобщо не нарушава ходовите възможности на ATV. И двете ATV-та могат да теглят товар от около половин тон или по-точно 480 кг. С машината със задно задвижване също може да се кара със скорост до 90 км/ч.